Kopriva - proljetni okusi sa stavom održive gastronomije

Priroda nas već danima zove na buđenje, a smjena godišnjih doba raj je za domišljate gastronomske ideje i novu energiju u kuhanju. Uz skromni izbor klasičnih sezonskih namirnica iz uzgoja ili vrtova, početak proljeća savršen je dio godine za uživanje u samoniklom bilju, čime Hrvatska obiluje.

Autor fotografije: Thinkstock

Maštoviti jelovnici od samoniklog bilja s obzirom na kulinarske vrijednosti mogu parirati najekskluzivnijim namirnicama. Zanimljivim spajanjem s ostalim okusima pokazat ćete pravu kuharsku osobnost, uvijek spremnu na inovacije i istraživanje, a vaši gosti imat će priliku probati hranu s jasnim identitetom.

Ljekovita i dostupna kopriva

Često prisutna i lako vidljiva, kopriva raste gotovo kao korov u svakom kutku. Iako nije ugodna za branje, njezin djelotvoran utjecaj na zdravlje i slatki okus dovoljan su poticaj da se okušate. S obzirom na sve veću popularizaciju koprive u svakodnevnoj prehrani, može se naći i na gradskim tržnicama, a ako ste se odlučili na samostalnu berbu, svakako vam preporučujemo da izbjegavate gradske sredine i da ste sigurni da je tlo, u kojemu raste, udaljeno od zagađivača.

Za branje koprive možete ruke zaštititi rukavicama, a mladi pupovi koji su upravo već niknuli iz tla esencija su zdravlja na tanjuru. Jestivi dio koprive su korijen i list, ali u kulinarstvu se koristi pretežno list zbog blagoga, slatkog i nenametljivog okusa. List koprive se može brati cijelo ljeto, ali ako ga planirate pripremati odmah nakon branja, pripazite da se radi o mladoj biljci jer starije imaju intenzivniji i opori okus.

Nutritivno kopriva je idealna za čišćenje i oporavak organizma, ali i za snažnu prevenciju brojnih zdravstvenih tegoba. Kopriva sadrži visoku količinu vitamina C, B2, željeza, kalcija, fosfora, magnezija, a s obzirom na široki krug blagonaklonog djelovanja na zdravlje, potrudite se uvrstiti je što češće u vaše jelovnike.

Umaci, juhe, pesta, pite i tjestenine od koprive

Pri pripremi koprive važno je prije kuhanja blanširati listove. Listovi se blanširaju tako da se prokuhaju u vodi, nakon čega bi bilo idealno staviti ih u posudu s ledom kako bi zadržali boju, ali mogu se i ocijediti u vrlo hladnoj vodi.

Blanširane koprive odlične su za pripremu krem-juha u kojima se uz koprivu kuha korjenasto povrće, a može se dodati i špinat. Ako ste za kremastu, ali i kaloričniju varijantu, teksturu ćete poboljšati dodavanjem vrhnja za kuhanje, a za zdraviju opciju dovoljno je dodati nekoliko kapi maslinova ulja. S koprivom su odlične i bistre juhe, koje možete pripremiti kuhanjem korjenastog povrća, komorača, blitve i uz dolijevanje povrtnog temeljca.

Umaci od koprive mogu se pripremiti s vrhnjem za kuhanje ili poput pesta. Pesto od koprive možete pripremiti tako što ćete blendati listove koprive, češnjak, pinjole, paški sir i maslinovo ulje. Fini umaci idealno se slažu s tjesteninama i rižotima. Lazanje s koprivama i šparogama, kojima upravo počinje sezona, ostavit će vas bez daha. Ako volite brzu hranu, kopriva će vas oduševiti i na pizzi ili u slanim pitama i savijačama sa sirom. Uz koprivu odlično se slažu i gljive.

Intenzivna zelena boja koprive, osim što povećava apetit, idealno je prirodno bojilo koje se može koristiti u pripremi domaće tjestenine ili  njoki. Njoke od koprive izvrsno se nadopunjuju s pečenom patkom.

Kopriva je sve češće prisutna u restoranskim jelovnicima. Tako možete u Kleti Bolfan probati zanimljivu krem-juhu od mlade koprive s hladno prešanim uljem od koštica crnog pinota, a u restoranu Klas u Koprivnici za predjelo vam preporučujemo podravski pladanj s domaćom dimljenom šunkom, savitkom od koprive s pjenicom od sira i hrena, domaćim kobasicama i goveđim jezikom.

Komentari